Koncepcja pracy przedszkola

Diagnoza

Opracowanie koncepcji pracy Niepublicznego Przedszkola nr 2 w Kwidzynie poprzedzone zostało diagnozą pracy przedszkola, wynikającą z analizy jego mocnych i słabych stron. Tworząc koncepcję pracy, uwzględniono również potrzeby środowiska lokalnego, możliwości przedszkola – zarówno kadrowe, jaki i bazowe – oraz statut placówki. Koncepcję opracowano na lata 2015–2020

Mocne strony przedszkola:

  • duży, przestronny, wolnostojący budynek,
  • duży ogródek, dobrze wyposażony, sprzyjający aktywności ruchowej dzieci,
  • dobra lokalizacja placówki, z dala od gwarnych ulic, w otoczeniu zieleni,
  • kolorowe i estetyczne sale dydaktyczne oraz inne pomieszczenia w przedszkolu,
  • dobrze wykształceni nauczyciele,
  • realizacja autorskich programów edukacyjnych,
  • dobra znajomość środowiska rodzinnego,
  • atrakcyjna oferta edukacyjna dla dzieci i środowiska rodzinnego,
  • stwarzanie warunków do wyrównywania szans edukacyjnych u dzieci,
  • szeroka współpraca ze środowiskiem lokalnym.

Ogólne cele koncepcji przedszkola:

  • przedszkole organizuje procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci w sposób sprzyjający uczeniu się,
  • dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej,
  • respektowane są normy społeczne,
  • przedszkole wspomaga rozwój dzieci,
  • nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych,
  • przedszkole promuje wartość wychowania przedszkolnego w środowisku lokalnym,
  • rodzice są partnerami przedszkola,
  • przedszkole jest miejscem aktywnego rozwoju dzieci, ich osobowości, umiejętności oraz pasji,
  • przedszkole wspiera dzieci w ich indywidualnym rozwoju oraz w rozwijaniu uzdolnień,
  • przedszkole realizuje wychowanie dzieci do wartości, by lepiej orientowały się, co jest dobre, a co złe.

Misja przedszkola

Misją przedszkola jest zapewnienie każdemu dziecku wszechstronnego indywidualnego, twórczego rozwoju, z uwzględnieniem jego aktywności w sferze fizycznej, poznawczej, emocjonalnej i społecznej, bez nacisków i przymusu, a poprzez rozbudzanie ciekawości i zaspokojenie naturalnej potrzeby poznania otaczającego świata.

Wizja przedszkola

Przedszkole jest otwarte na oczekiwania i potrzeby dzieci i rodziców, promuje działania twórcze, wrażliwe na drugiego człowieka, piękno otaczającego świata, muzykę i sztukę.

Kierunki realizacji koncepcji pracy:

  1. Wspomaganie rozwoju dzieci z wykorzystaniem nowoczesnych metod pracy i środków edukacyjnych.
  2. Realizacja koncepcji „Wychowania do wartości”.
  3. Promocja zdrowia i aktywności ruchowej.
  4. Edukacja przez sztukę, kulturę swojego regionu, budzenie patriotyzmu.
  5. Promocja wychowania przedszkolnego w środowisku lokalnym.

Sylwetka absolwenta przedszkola

Dziecko kończące przedszkole:

  • jest dobrze przygotowane do roli ucznia,
  • potrafi funkcjonować w nowym środowisku,
  • potrafi radzić sobie w różnych trudnych sytuacjach.

Dziecko:

  • współdziała w grupie,
  • jest samodzielne,
  • jest kulturalne – zna dobre maniery,
  • posiada podstawową wiedzę o świecie,
  • potrafi wyrażać swoje uczucia, panuje nad emocjami,
  • porozumiewa się z dorosłymi i rówieśnikami,
  • przestrzega praw i wywiązuje się z obowiązków,
  • przestrzega norm i zasad społecznych,
  • ma bogatą wiedzę o środowisku, jego zasobach i ich ochronie,
  • odróżnia dobro od zła,
  • jest tolerancyjne i otwarte na potrzeby drugiego człowieka,
  • ma poczucie bycia Polakiem i Europejczykiem.

Promocja przedszkola

Jako placówka oświatowa przedszkole musi zabiegać o swoją pozycję i dobrą opinię wśród rodziców oraz w środowisku lokalnym. Od tego, jak placówka jest postrzegana, zależy liczba chętnych dzieci uczęszczających do przedszkola. Dlatego przedszkole jest promowane poprzez prowadzenie strony internetowej i redagowanie miesięcznika (biuletynu) prezentującego wiadomości z przedszkola.

Ponadto działania promocyjne obejmują:

  • organizowanie uroczystości okolicznościowych i integracyjnych dla środowiska rodzinnego,
  • regularne występy w teatrze miejskim,
  • udział dzieci w konkursach miejskich i ogólnopolskich,
  • dzielenie się sukcesami na łamach prasy lokalnej i ogólnopolskiej,
  • realizację innowacji pedagogicznych,
  • opracowanie autorskich programów edukacyjnych,
  • strona internetowe przedszkola
  • broszury informacyjno – reklamowe.

Preferowane metody pracy przedszkola

W przedszkolu umożliwia się dzieciom aktywność poznawczą i twórczą oraz wspiera rozwój ich zainteresowań i talentów. Stosuje się tradycyjne rozwiązania metodyczne w pracy z dziećmi oraz metody innowacyjne, m.in.:

  • system edukacji przez ruch D. Dziamskiej,
  • twórcze metody aktywności ruchowej,
  • Metodę Dobrego Startu M. Bogdanowicz,
  • czynnościowe nauczanie matematyki,
  • metody aktywizujące i twórczego myślenia,
  • zabawy badawcze i doświadczenia,
  • pedagogikę zabawy KLANZA,
  • metodę odimiennej nauki czytania I. Majchrzak.

Systemy motywacji dzieci

W przedszkolu określono, co jest dozwolone, a czego nie wolno. Jednym ze stosowanych środków wychowania są nagrody i pochwały.

Nagrody:

  • Pochwala indywidualna
  • Pochwala wobec grupy
  • Pochwala przed rodzicami
  • Dostęp do atrakcyjnej zabawki
  • Dyplom uznania
  • Drobne nagrody rzeczowe
  • Przewodzenie w zabawie

Nagradzamy za:

  • Stosowanie ustalonych zasad i umów
  • Wysiłek włożony w wykonana prace
  • Wywiązanie się z podjętych obowiązków
  • Bezinteresowna pomoc innych
  • Aktywny udział w pracach na rzecz grupy i przedszkola

Konsekwencje złego zachowania:

  • Upomnienie słowne indywidualne
  • Upomnienie słowne wobec grupy
  • Poinformowanie rodziców o przewinieniu
  • Odsunięcie od zabawy
  • Zastosowanie aktywności mającej na celu rozładowanie negatywnych emocji
  • Rozmowa z dyrektorem

Konsekwencje stosujemy za:

  • Nieprzestrzeganie ustalonych norm i zasad współżycia w grupie i przedszkolu
  • Stwarzanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu własnemu i innych
  • Zachowania agresywne
  • Niszczenie wytworów pracy innych
  • Celowe nie wywiązywanie się z podjętych obowiązków W przedszkolu panuje pogodna atmosfera, a życzliwi nauczyciele umiejętnie otaczają opieką wszystkie dzieci. Wysoko wykwalifikowana kadra pedagogiczna posiada umiejętność prowadzenia zajęć w taki sposób, aby zainteresować i zaktywizować dzieci. Prowadzone zajęcia i sytuacje edukacyjne są dostosowane do możliwości rozwojowych dzieci. Nauczyciele współpracują ze sobą i dzielą się zdobytą wiedzą, wspólnie analizują pojawiające się problemy. W celu zapewnienia optymalnych warunków dla osiągnięcia sukcesów rozwojowych każdego dziecka nauczyciele monitorują indywidualny rozwój podopiecznych, prowadząc systematyczne obserwacje. Nauczyciele diagnozują gotowość szkolną dzieci i w zależności od wyników badania prowadzą zajęcia wspomagające i korygujące rozwój dziecka oraz udzielają pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Zasady współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym Preferowane formy współpracy z rodzicami obejmują:

  • Przedszkole aktywnie współpracuje z rodzicami oraz instytucjami działającymi w lokalnym środowisku, a także z instytucjami działającymi na rzecz dzieci, w tym o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Nauczyciele wspierają rodziców w wychowywaniu dzieci, udzielają wskazówek pomocnych w radzeniu sobie z pojawiającymi się trudnościami wychowawczymi lub/i edukacyjnymi ich dzieci.

Zasady współpracy zespołu pedagogicznego

  • zebrania ogólne i grupowe,
  • dni otwarte przedszkola,
  • zajęcia adaptacyjne dla nowo przyjętych dzieci,
  • konsultacje i porady indywidualne,
  • kącik dla rodziców (informacje, eksponowanie prac),
  • zajęcia otwarte dla rodziców,
  • uroczystości, konkursy: ,,Bal borowika’’, pasowanie na przedszkolaka, ,,Dzień postaci bajkowych’’, ,,Wróżby, wosku lanie – andrzejkowe świętowanie’’, ,,Światowy dzień pluszowego misia’’, ,,Noc mikołajkowa’’ – dzieci z grupy 5 latków nocują w przedszkolu w oczekiwaniu na Mikołaja, ,,Mikołajki’’, ,,Jasełka’’, ,,Wigilia’’, ,,Dzień Babci i Dziadka’’, ,,Bal karnawałowy’’, ,,Topienie Marzanny’’, ,,Wielkanocny zajączek’’, ,,Regionalny Festiwal Piosenki dla Dzieci’’, ,,Dzień Mamy i Taty’’, ,,Dzień Dziecka’’, ,,Festyn rodzinny’’, ,,Żegnamy przedszkole’’ 

Kierunki planowanych zmian:

  1. Doskonalenie systemu wspomagania rozwoju dziecka i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  2. Promocja zdrowia, aktywności ruchowej i zdrowego żywienia.
  3. Realizacja nowatorstwa pedagogicznego.
  4. Wychowanie do wartości oparte na poszanowaniu norm i zasad.
  5. Wychowanie przez sztukę i rozwijanie aktywności twórczej.
  6. Doskonalenie systemu współpracy z rodzicami i środowiskiem.
  7. Doskonalenie funkcjonowania zespołu w pracy przedszkola.
  8. Promocja przedszkola i sprawny system obiegu informacji.