Koncepcja pracy przedszkola
Diagnoza
Opracowanie koncepcji pracy Niepublicznego Przedszkola nr 2 w Kwidzynie poprzedzone zostało diagnozą pracy przedszkola, wynikającą z analizy jego mocnych i słabych stron. Tworząc koncepcję pracy, uwzględniono również potrzeby środowiska lokalnego, możliwości przedszkola – zarówno kadrowe, jaki i bazowe – oraz statut placówki. Koncepcję opracowano na lata 2015–2020
Mocne strony przedszkola:
- duży, przestronny, wolnostojący budynek,
- duży ogródek, dobrze wyposażony, sprzyjający aktywności ruchowej dzieci,
- dobra lokalizacja placówki, z dala od gwarnych ulic, w otoczeniu zieleni,
- kolorowe i estetyczne sale dydaktyczne oraz inne pomieszczenia w przedszkolu,
- dobrze wykształceni nauczyciele,
- realizacja autorskich programów edukacyjnych,
- dobra znajomość środowiska rodzinnego,
- atrakcyjna oferta edukacyjna dla dzieci i środowiska rodzinnego,
- stwarzanie warunków do wyrównywania szans edukacyjnych u dzieci,
- szeroka współpraca ze środowiskiem lokalnym.
Ogólne cele koncepcji przedszkola:
- przedszkole organizuje procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci w sposób sprzyjający uczeniu się,
- dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej,
- respektowane są normy społeczne,
- przedszkole wspomaga rozwój dzieci,
- nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych,
- przedszkole promuje wartość wychowania przedszkolnego w środowisku lokalnym,
- rodzice są partnerami przedszkola,
- przedszkole jest miejscem aktywnego rozwoju dzieci, ich osobowości, umiejętności oraz pasji,
- przedszkole wspiera dzieci w ich indywidualnym rozwoju oraz w rozwijaniu uzdolnień,
- przedszkole realizuje wychowanie dzieci do wartości, by lepiej orientowały się, co jest dobre, a co złe.
Misja przedszkola
Misją przedszkola jest zapewnienie każdemu dziecku wszechstronnego indywidualnego, twórczego rozwoju, z uwzględnieniem jego aktywności w sferze fizycznej, poznawczej, emocjonalnej i społecznej, bez nacisków i przymusu, a poprzez rozbudzanie ciekawości i zaspokojenie naturalnej potrzeby poznania otaczającego świata.
Wizja przedszkola
Przedszkole jest otwarte na oczekiwania i potrzeby dzieci i rodziców, promuje działania twórcze, wrażliwe na drugiego człowieka, piękno otaczającego świata, muzykę i sztukę.
Kierunki realizacji koncepcji pracy:
- Wspomaganie rozwoju dzieci z wykorzystaniem nowoczesnych metod pracy i środków edukacyjnych.
- Realizacja koncepcji „Wychowania do wartości”.
- Promocja zdrowia i aktywności ruchowej.
- Edukacja przez sztukę, kulturę swojego regionu, budzenie patriotyzmu.
- Promocja wychowania przedszkolnego w środowisku lokalnym.
Sylwetka absolwenta przedszkola
Dziecko kończące przedszkole:
- jest dobrze przygotowane do roli ucznia,
- potrafi funkcjonować w nowym środowisku,
- potrafi radzić sobie w różnych trudnych sytuacjach.
Dziecko:
- współdziała w grupie,
- jest samodzielne,
- jest kulturalne – zna dobre maniery,
- posiada podstawową wiedzę o świecie,
- potrafi wyrażać swoje uczucia, panuje nad emocjami,
- porozumiewa się z dorosłymi i rówieśnikami,
- przestrzega praw i wywiązuje się z obowiązków,
- przestrzega norm i zasad społecznych,
- ma bogatą wiedzę o środowisku, jego zasobach i ich ochronie,
- odróżnia dobro od zła,
- jest tolerancyjne i otwarte na potrzeby drugiego człowieka,
- ma poczucie bycia Polakiem i Europejczykiem.
Promocja przedszkola
Jako placówka oświatowa przedszkole musi zabiegać o swoją pozycję i dobrą opinię wśród rodziców oraz w środowisku lokalnym. Od tego, jak placówka jest postrzegana, zależy liczba chętnych dzieci uczęszczających do przedszkola. Dlatego przedszkole jest promowane poprzez prowadzenie strony internetowej i redagowanie miesięcznika (biuletynu) prezentującego wiadomości z przedszkola.
Ponadto działania promocyjne obejmują:
- organizowanie uroczystości okolicznościowych i integracyjnych dla środowiska rodzinnego,
- regularne występy w teatrze miejskim,
- udział dzieci w konkursach miejskich i ogólnopolskich,
- dzielenie się sukcesami na łamach prasy lokalnej i ogólnopolskiej,
- realizację innowacji pedagogicznych,
- opracowanie autorskich programów edukacyjnych,
- strona internetowe przedszkola
- broszury informacyjno – reklamowe.
Preferowane metody pracy przedszkola
W przedszkolu umożliwia się dzieciom aktywność poznawczą i twórczą oraz wspiera rozwój ich zainteresowań i talentów. Stosuje się tradycyjne rozwiązania metodyczne w pracy z dziećmi oraz metody innowacyjne, m.in.:
- system edukacji przez ruch D. Dziamskiej,
- twórcze metody aktywności ruchowej,
- Metodę Dobrego Startu M. Bogdanowicz,
- czynnościowe nauczanie matematyki,
- metody aktywizujące i twórczego myślenia,
- zabawy badawcze i doświadczenia,
- pedagogikę zabawy KLANZA,
- metodę odimiennej nauki czytania I. Majchrzak.
Systemy motywacji dzieci
W przedszkolu określono, co jest dozwolone, a czego nie wolno. Jednym ze stosowanych środków wychowania są nagrody i pochwały.
Nagrody:
- Pochwala indywidualna
- Pochwala wobec grupy
- Pochwala przed rodzicami
- Dostęp do atrakcyjnej zabawki
- Dyplom uznania
- Drobne nagrody rzeczowe
- Przewodzenie w zabawie
Nagradzamy za:
- Stosowanie ustalonych zasad i umów
- Wysiłek włożony w wykonana prace
- Wywiązanie się z podjętych obowiązków
- Bezinteresowna pomoc innych
- Aktywny udział w pracach na rzecz grupy i przedszkola
Konsekwencje złego zachowania:
- Upomnienie słowne indywidualne
- Upomnienie słowne wobec grupy
- Poinformowanie rodziców o przewinieniu
- Odsunięcie od zabawy
- Zastosowanie aktywności mającej na celu rozładowanie negatywnych emocji
- Rozmowa z dyrektorem
Konsekwencje stosujemy za:
- Nieprzestrzeganie ustalonych norm i zasad współżycia w grupie i przedszkolu
- Stwarzanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu własnemu i innych
- Zachowania agresywne
- Niszczenie wytworów pracy innych
- Celowe nie wywiązywanie się z podjętych obowiązków W przedszkolu panuje pogodna atmosfera, a życzliwi nauczyciele umiejętnie otaczają opieką wszystkie dzieci. Wysoko wykwalifikowana kadra pedagogiczna posiada umiejętność prowadzenia zajęć w taki sposób, aby zainteresować i zaktywizować dzieci. Prowadzone zajęcia i sytuacje edukacyjne są dostosowane do możliwości rozwojowych dzieci. Nauczyciele współpracują ze sobą i dzielą się zdobytą wiedzą, wspólnie analizują pojawiające się problemy. W celu zapewnienia optymalnych warunków dla osiągnięcia sukcesów rozwojowych każdego dziecka nauczyciele monitorują indywidualny rozwój podopiecznych, prowadząc systematyczne obserwacje. Nauczyciele diagnozują gotowość szkolną dzieci i w zależności od wyników badania prowadzą zajęcia wspomagające i korygujące rozwój dziecka oraz udzielają pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Zasady współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym Preferowane formy współpracy z rodzicami obejmują:
- Przedszkole aktywnie współpracuje z rodzicami oraz instytucjami działającymi w lokalnym środowisku, a także z instytucjami działającymi na rzecz dzieci, w tym o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Nauczyciele wspierają rodziców w wychowywaniu dzieci, udzielają wskazówek pomocnych w radzeniu sobie z pojawiającymi się trudnościami wychowawczymi lub/i edukacyjnymi ich dzieci.
Zasady współpracy zespołu pedagogicznego
- zebrania ogólne i grupowe,
- dni otwarte przedszkola,
- zajęcia adaptacyjne dla nowo przyjętych dzieci,
- konsultacje i porady indywidualne,
- kącik dla rodziców (informacje, eksponowanie prac),
- zajęcia otwarte dla rodziców,
- uroczystości, konkursy: ,,Bal borowika’’, pasowanie na przedszkolaka, ,,Dzień postaci bajkowych’’, ,,Wróżby, wosku lanie – andrzejkowe świętowanie’’, ,,Światowy dzień pluszowego misia’’, ,,Noc mikołajkowa’’ – dzieci z grupy 5 latków nocują w przedszkolu w oczekiwaniu na Mikołaja, ,,Mikołajki’’, ,,Jasełka’’, ,,Wigilia’’, ,,Dzień Babci i Dziadka’’, ,,Bal karnawałowy’’, ,,Topienie Marzanny’’, ,,Wielkanocny zajączek’’, ,,Regionalny Festiwal Piosenki dla Dzieci’’, ,,Dzień Mamy i Taty’’, ,,Dzień Dziecka’’, ,,Festyn rodzinny’’, ,,Żegnamy przedszkole’’
Kierunki planowanych zmian:
- Doskonalenie systemu wspomagania rozwoju dziecka i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Promocja zdrowia, aktywności ruchowej i zdrowego żywienia.
- Realizacja nowatorstwa pedagogicznego.
- Wychowanie do wartości oparte na poszanowaniu norm i zasad.
- Wychowanie przez sztukę i rozwijanie aktywności twórczej.
- Doskonalenie systemu współpracy z rodzicami i środowiskiem.
- Doskonalenie funkcjonowania zespołu w pracy przedszkola.
- Promocja przedszkola i sprawny system obiegu informacji.