Kącik psychologa
W ogólnym stwierdzeniu, pracę psychologa przedszkolnego można ująć, jako otaczanie opieką psychologiczną wszystkich dzieci, uczęszczających do przedszkola oraz współpracę z wychowawcami i rodzicami.
Opieka psychologiczna obejmuje:
- adaptację dzieci do przedszkola i wsparcie rodzica w tym zakresie
- nadzorowanie prawidłowego przebiegu rozwoju dzieci
- rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb dziecka i umożliwienie ich zaspokojenia
- ocenę funkcjonowania różnych sfer podlegających rozwojowi
- prowadzenie działań diagnostycznych
- konstruowanie opinii psychologicznych na temat zaobserwowanego funkcjonowania dziecka
- konstruowanie indywidualnych programów terapeutycznych
- wyjaśnianie przyczyn trudności w zachowaniu dzieci
- współpracę z wychowawcami w celu zminimalizowania skutków zakłóceń lub/i zaburzeń rozwojowych występujących u dzieci
- współpracę z wychowawcami w celu zmniejszenia intensywności zaburzeń zachowania
- inicjowanie różnych form pomocy wychowawczej i psychologicznej w zależności od rozpoznawanych potrzeb
- wspieranie wychowawców i rodziców w rozwiązywaniu problemów z dzieckiem
- prowadzenie wystąpień tematycznych w ramach profilaktyki i rozwiązywania problemów wychowawczych/rozwojowych
- współpracę z rodzicami – prowadzenie konsultacji indywidualnych, prowadzenie doradztwa
- wspieranie rozwoju dzieci
Formy pracy:
- obserwacja dzieci w grupie podczas swobodnej aktywności, podczas zajęć prowadzonych przez wychowawczynie oraz czynne uczestnictwo w zajęciach
- obserwacja podczas zajęć indywidualnych
- zajęcia indywidualne, gdy jest potrzeba przeprowadzenia diagnozy i dostarczenia wsparcia
- zajęcia indywidualne ogólnorozwojowe o charakterze terapeutycznym
- zajęcia grupowe
- poradnictwo i konsultacje dla rodziców/prawnych opiekunów
- poradnictwo i konsultacje dla wychowawców
- zajęcia psychoedukacjyjne dla rodziców w postaci wystąpień tematycznych
- prezentacje artykułów, literatury, materiałów pomocnych w odpowiednim postępowaniu z dzieckiem
- zajęcia z elementami socjoterapii-radzenia sobie z emocjami
Przykładowe metody pracy:
- Metody aktywizujące
- Techniki relaksacyjne
- Bajkoterapia
- Terapia przez zabawę itp.
Wsparcie dla rodziców:
- konsultacje – w ramach których omawiamy zachowanie dziecka w przedszkolu, wyniki obserwacji i badań psychologicznych lub rozwiązujemy problemy wychowawcze. Oferujemy pomoc w poszukiwaniu ewentualnych specjalistycznych placówek o charakterze pomocowym.
- spotkania w trybie natychmiastowym, gdy sytuacja tego wymaga
- spotkania grupowe podczas zebrań rodziców lub pogadanek
Pomoc psychologiczna może wynikać z inicjatywy:
- Dyrekcji przedszkola
- Nauczycieli
- Logopedy
- Rodziców
- Psychologa
Kiedy trzeba, a kiedy można zgłosić się do psychologa:
Rodzic powinien zgłosić się do psychologa nie tylko wtedy, gdy problem jest już bardzo złożony, ale w momencie zaobserwowania w funkcjonowaniu dziecka pierwszych niepokojących symptomów przejawiających się w sferze wychowawczej, emocjonalnej, społecznej, ruchowej czy komunikacji językowej. Nie powinno się czekać na to, że sytuacja się naprawi albo coś minie. Warto działać szybko i zdecydowanie. Nawet najtrudniejszy problem nie ma wtedy możliwości utrwalenia się w czasie!
Ważne!
Zajęcia indywidualne lub grupowe ( będące wynikiem wcześniejszej obserwacji w grupie przedszkolnej) odbywają się tylko po uprzedniej pisemnej zgodzie rodzica. Bez niej dziecko nie będzie uczestniczyć w zajęciach ze specjalistą.
Dyżury psychologa w Niepublicznym Przedszkolu nr 2
Każdy Poniedziałek w miesiącu od godziny 9.00 do 11.30
ZAWSZE MOŻESZ POPROSIĆ I UMÓWIĆ SIĘ NA ROZMOWĘ
Zapraszam
Psycholog dziecięcy
Małgorzata Piasek