Kącik logopedy

Logopeda jest to specjalista, który zajmuje się diagnozą, stymulacją rozwoju mowy, profilaktyką oraz terapią zaburzeń mowy.


Opieka logopedyczna obejmuje:

  • Prowadzenie badań przesiewowych dzieci w celu ustalenia ich stanu mowy
  • Diagnozowanie logopedyczne
  • Monitorowanie poziomu rozwoju mowy dzieci objętych terapią logopedyczną.
  • Prowadzenie terapii logopedycznej grupowej z dziećmi
  • Podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej
  • Tworzenie programów w zakresie pracy logopedycznej z dziećmi w grupie
  • Udzielanie porad i konsultacji dla dzieci i rodziców w zakresie stymulacji rozwoju mowy dzieci i eliminowania jej zaburzeń (wad wymowy)
  • Wspieranie rozwoju mowy dziecka poprzez bogacenie jego słownictwa (mowy czynnej i biernej)
  • Dbanie o kulturę słowa u dzieci w czasie terapii logopedycznej
  • Wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli grup
  • Współpracę z nauczycielami poszczególnych grup

Formy pracy :

  • Obserwacja i ocena postępów dziecka oraz przedstawienie opinii o dziecku nauczycielowi bądź rodzicowi (na konsultacji )
  • Obserwacja dzieci w grupie podczas prowadzenia terapii
  • Poradnictwo oraz konsultacje dla rodziców / opiekunów prawnych
  • Poradnictwo oraz konsultacje dla nauczycieli – wychowawców
  • Zajęcia edukacyjne z zakresu logopedii dla rodziców w formie wystąpień tematycznych na zebraniach w przedszkolu

Metody pracy:

Metody logopedyczne w skład których wchodzą:

  • ćwiczenia logopedyczne: oddechowe, fonacyjne, artykulacyjne, usprawniające motorykę
    i kinestezję narządów mowy, słuchu fonematycznego, autokontroli słuchowej;
  • pokaz i wyjaśnianie ułożenia narządów artykulacyjnych;
  • uczulanie miejsc artykulacji;
  • mechaniczne układanie narządów artykulacyjnych za pomocą patyczków kosmetycznych, szpatułek;

Pomoc logopedyczna może wynikać z inicjatywy:

  • Dyrekcji przedszkola
  • Nauczycieli przedszkola
  • Rodziców
  • Psychologa

Drodzy Rodzice!

Warto pamiętać, że okres przedszkolny, w jakim znajdują się obecnie Państwa pociechy, jest ,, złotym czasem” dla ich rozwoju mowy. W tym okresie terapia logopedyczna jest najbardziej efektywna. Nie należy poczekać w nadziei, że dziecko może z tego wyrośnie, że jeszcze dojrzeje i zaczynie terapię dopiero w szkole. Co prawda na terapię nigdy nie jest za późno, jednak będzie to zadanie z różnych powodów o wiele trudniejsze.

Praca nad usprawnianiem zaburzonej mowy u Państwa dzieci, wymaga systematyczności, wytrwałości i cierpliwości. Efekty terapii logopedycznej, zależne są w ogromnej mierze od współpracy rodziców z logopedą!