Kącik logopedy
Logopeda jest to specjalista, który zajmuje się diagnozą, stymulacją rozwoju mowy, profilaktyką oraz terapią zaburzeń mowy.
Opieka logopedyczna obejmuje:
- Prowadzenie badań przesiewowych dzieci w celu ustalenia ich stanu mowy
- Diagnozowanie logopedyczne
- Monitorowanie poziomu rozwoju mowy dzieci objętych terapią logopedyczną.
- Prowadzenie terapii logopedycznej grupowej z dziećmi
- Podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej
- Tworzenie programów w zakresie pracy logopedycznej z dziećmi w grupie
- Udzielanie porad i konsultacji dla dzieci i rodziców w zakresie stymulacji rozwoju mowy dzieci i eliminowania jej zaburzeń (wad wymowy)
- Wspieranie rozwoju mowy dziecka poprzez bogacenie jego słownictwa (mowy czynnej i biernej)
- Dbanie o kulturę słowa u dzieci w czasie terapii logopedycznej
- Wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli grup
- Współpracę z nauczycielami poszczególnych grup
Formy pracy :
- Obserwacja i ocena postępów dziecka oraz przedstawienie opinii o dziecku nauczycielowi bądź rodzicowi (na konsultacji )
- Obserwacja dzieci w grupie podczas prowadzenia terapii
- Poradnictwo oraz konsultacje dla rodziców / opiekunów prawnych
- Poradnictwo oraz konsultacje dla nauczycieli – wychowawców
- Zajęcia edukacyjne z zakresu logopedii dla rodziców w formie wystąpień tematycznych na zebraniach w przedszkolu
Metody pracy:
Metody logopedyczne w skład których wchodzą:
- ćwiczenia logopedyczne: oddechowe, fonacyjne, artykulacyjne, usprawniające motorykę
i kinestezję narządów mowy, słuchu fonematycznego, autokontroli słuchowej; - pokaz i wyjaśnianie ułożenia narządów artykulacyjnych;
- uczulanie miejsc artykulacji;
- mechaniczne układanie narządów artykulacyjnych za pomocą patyczków kosmetycznych, szpatułek;
Pomoc logopedyczna może wynikać z inicjatywy:
- Dyrekcji przedszkola
- Nauczycieli przedszkola
- Rodziców
- Psychologa
Drodzy Rodzice!
Warto pamiętać, że okres przedszkolny, w jakim znajdują się obecnie Państwa pociechy, jest ,, złotym czasem” dla ich rozwoju mowy. W tym okresie terapia logopedyczna jest najbardziej efektywna. Nie należy poczekać w nadziei, że dziecko może z tego wyrośnie, że jeszcze dojrzeje i zaczynie terapię dopiero w szkole. Co prawda na terapię nigdy nie jest za późno, jednak będzie to zadanie z różnych powodów o wiele trudniejsze.
Praca nad usprawnianiem zaburzonej mowy u Państwa dzieci, wymaga systematyczności, wytrwałości i cierpliwości. Efekty terapii logopedycznej, zależne są w ogromnej mierze od współpracy rodziców z logopedą!