6 latki | Tygryski

 

Nauczycielka mgr Natalia Kuca, mgr Beata Kawska

Pomoce nauczyciela Dorota Drozd

 

Ogłoszenia

 
 

 

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze w styczniu , grupa ,,Tygrysy’’

Cele ogólne:

  • wprowadzenie pojęć: szacunek wobec starszych, sprawność fizyczna;
  • poznawanie, rozumienie i przestrzeganie zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie- stosowanie zwrotów grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie o swoich potrzebach, spokojne oczekiwanie na swoją kolej, podejmowanie trudnych decyzji służących dobru, przeciwstawianie się złu;
  • nawiązywanie właściwych relacji rówieśniczych w zabawie i sytuacjach codziennych- przezwyciężanie nieśmiałości, rozwijanie asertywności;
  • poznanie wspierającej roli słów i rozmowy;
  • kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych osób;
  • posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni, kierunki wyznaczane od osi ciała- prawa, lewa, w prawo w lewo, nad, pod przed, za, między, obok, w;
  • kształtowanie umiejętności liczenia, poznanie liczb 1, 2, 3, 4, 5, 6; operowanie liczebnikami porządkowymi;
  • kształtowanie umiejętności ustawiania według wielkości, wysokości;
  • kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni podczas zabawa ruchowych, tańca itp.;
  • rozwijanie słownika dziecka w zabawach słowotwórczych;
  • rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie;
  • rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez porównywanie, różnicowanie i zapamiętywanie liter i wyrazów (czytanie globalne);
  • rozwijanie percepcji słuchowej poprzez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych (rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków, wysłuchiwanie słowa w słowie), odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanych tekstów literackich, dokonywanie analizy i syntezy zdania i wyrazu (analiza i synteza głoskowa i sylabowa), różnicowanie głosek o, a, m, l, i, t, d, e, u, k, y, z, b, n, s, wyróżnianie wskazanej głoski w zależności od miejsca w wyrazie;
  • zachęcanie do słuchania i stosowania słów, zwrotów, piosenek w j. angielskim;
  • rozwijanie pamięci słuchowej poprzez naukę piosenek tekstów powitanek i krótkich rymowanek;
  • rozwijanie koordynacji ruchowo- słuchowo- wzrokowej podczas zabaw metodą Dobrego Startu;
  • kształcenie sprawności manualnej i kreatywności oraz inwencji twórczej dzieci podczas zabaw plastycznych, konstrukcyjno-plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów;
  • kształtowanie myślenia logicznego w zabawach wymagających kodowania i dekodowania informacji.

Codzienne aktywności:

  • zabawy dowolne w kącikach tematycznych wg zainteresowań i inwencji dzieci przy niewielkim wsparciu N.; poznawanie otoczenia, zachęcanie do różnej aktywności;
  • stwarzanie atmosfery życzliwości i akceptacji poprzez powitanki, np. „Do przedszkola” lub „Witaj…” oraz zabaw integracyjnych;
  • kształtowanie codziennych nawyków higienicznych- samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk po skorzystaniu z toalety, po zabawie i przed posiłkiem;
  • wdrażanie do samodzielności poprzez przygotowanie stolików do posiłków, zajęć, sprzątanie po posiłkach, zabawie, zajęciach, samodzielne ubieranie się i rozbieranie podczas wyjść poza budynek, wybieranie potrzebnych narzędzi i materiałów do zabaw;
  • zestaw ćwiczeń porannych nr 9, 10;
  • zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 9, 10;
  • codzienny pobyt na świeżym powietrzu- spacer w okolicy przedszkola – wdrażanie do samodzielności w codziennych czynnościach samoobsługowych;
  • zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym.

„Dwanaście miesięcy”
aut. Roman Pisarski

Pierwszy miesiąc, czyli styczeń, zwykle śniegiem w oczy dmucha.
Drugi miesiąc, czyli luty, rzadko chodzi bez kożucha.
Trzeci miesiąc, czyli marzec, co dzień zmienia nam pogodę.
Czwarty miesiąc, czyli kwiecień, wczesnej wiosny ma urodę.
Piąty miesiąc, maj zielony, hojną ręką rzuca kwiaty.
Szósty miesiąc, czyli czerwiec, ziołom daje aromaty.
Siódmy miesiąc, czyli lipiec, kosą brzęczy, sierpem dzwoni.
Ósmy miesiąc, czyli sierpień, jabłkiem błyska na jabłoni.
A dziewiąty, czyli wrzesień, fioletami barwi wrzosy.
A dziesiąty, a październik, rankiem nam czerwieni nosy.
Jedenasty – ten listopad, lubi deszcze i szarugi.
Zaś dwunasty, czyli grudzień, twardym lodem kryje strugi.

„Cza – cza dla babci”
sł. Ewa Stadtmuller, muz. Agnieszka Widlarz

Ref.: Poznajcie, proszę, moją babcię.
Ma pantofelki, a nie kapcie.
Fryzurkę rudą, jak wiewiórka,
Na siwe włosy jeszcze kiedyś przyjdzie czas.

 Babcia w niebieskim dresie
Pędem na zumbę gna.
Kijki ma w obu rękach,
I adidasy pełne klasy babcia ma.

(Ref.)Poznajcie, proszę, moją babcię.
Ma pantofelki, a nie kapcie.
Fryzurkę rudą, jak wiewiórka,
Na siwe włosy jeszcze kiedyś przyjdzie czas.

Babciu, chodźmy na basen!
Babciu, na rolki czas!
Babciu, no powiedz szczerze,
Czy na rowerze dzisiaj też przegonisz nas.
(Ref.)
Poznajcie, proszę, moją babcię.
Ma pantofelki, a nie kapcie.
Fryzurkę rudą, jak wiewiórka,
Na siwe włosy jeszcze kiedyś przyjdzie czas.
Babcia nie zapomniała
dawnych figli i psot.
Kiedyś, gdy była mała,
Jak mały kot, właziła na sąsiada płot. (Ref.)
Cza – cza – cza!

 

Co się działo...?